آجر سنتی چیست و مشخصات فنی آن

صفحه اصلی  /  مقالات  /  آجر سنتی چیست و مشخصات فنی آن

آجر سنتی

از گذشته هدف اصلی از ساختن مسکن، رفع احتیاج انسان به یک سر پناه و حفاظت خود و خانواده از سرما و گرما و همچنین محافظت در برابر حمله ی حیوانات وحشی بوده است. اما امروزه این امر از فرهنگ شهرسازی تاثیر گرفته و علاوه بر مسکن و تهیه خانه، به معماری و طراحی آن نیز اهمیت داده می شود و امروزه معماری مسکن جزو یکی از مهم ترین گزینه ها محسوب می شود.

به همین علت آجر نیز جایگاه خود را در پروسه ی مسکن سازی پیدا کرد و از بین بقیه مصالح در اولویت قرار گرفت. آجر از لحاظ ساختاری یکی از سازگار ترین مصالح ساختمانی با طبیعت و محیط زیست می باشد. قیمت آجر سنتی نیز به نسبت با سایر مصالح ساختمان سازی مشابه بسیار به صرفه تر است. و همچنین علت مورد توجه قرار گرفتن آن ظاهر متفاوت آن بوده و هست. استفاده از آجر سنتی به عنوان کف پوش و یا نمای اصلی ساختمان علاوه بر زیبایی حس خوبی به بیننده القا میکند.

آجر دارای مزایا و ویژگی های زیادی می باشد و امروزه به عنوان پر کاربرد و پر مصرف ترین مصالح زیبایی و جلوه ی خاصی را به بنا می بخشد. در ایران آجر از دیرباز در  صنعت ساختمان سازی استفاده می شده است.

موارد استفاده آجر سنتی

نمای خارج بنا

نمای داخل بنا

پله ها

طرح های سنتی به سلیقه ی مشتری

و…

کاربرد های آجر سنتی

عموما از این نوع آجرها برای بازسازی بنا های قدیمی و همچنین برای ساخت بنا های جدیدی با ظاهر سنتی مورد استفاده قرار میگیرد. استفاده از این آجرها در نمای ساختمان ها حس بسیار خوبی به جامعه منتقل می کند و همچنین جلوه و زیبایی خاص و منحصر به فردی به نمای شهری می بخشد که دلیل این، منشا طبیعی آجرهای سنتی است. آجر های سنتی به دلیل ساخت به نسبت راحت و فراوانی در تولید آنها دارای قیمت مناسبی هستند. و این مناسب بودن قیمت آجر سنتی در پروژه ی ساخت یا باز سازی بنا سبب کاهش هزینه ها در کل عملیات می باشد.

انواع آجر سنتی

آجر قزاقی یا دست ساز

آجر سنتی ماشینی

آجر لعابدار

برای مشاهده محصولات کلیک کنید 

دیدگاهتان را بنویسید